Neobične letjelice
DJECA MJEŠOVITE ODGOJNE SKUPINE
& ODGAJATELJICE: SANJA MLAĐEN I KRISTINA KUNJEŠIĆ
KAKO JE PROJEKT POČEO?
U sklopu nastavnog predmeta PEDAGOGIJA, kojeg u Medicinskoj školi predaje pedagoginja našeg vrtića B. Biketa dogovoren je stručni posjet učenika te škole našem vrtiću Tako se u našoj skupini našla nekolicina učenika koji su pokazali veliki interes za sudjelovanje u dječjoj igri. Dječak Juraj odmah je došao na ideju kako iskoristiti pomoć velikih te je odlučio kako će napraviti neobičnu letjelicu. Juraj je komunikativan šestogodišnjak koji voli neobične stvari i ima izražene intelektualno spoznajne sposobnosti. Juraj je zadužio mene da pribavim potreban materijal. Kako naš vrtić obiluje pedagoški neoblikovanim materijalom to mi nije predstavljalo problem Uz pomoć učenika donesla sam dvije velike kartonske kutije, špagu, ljepila, škare, velike kartonske tuljce. Juraj je bio glavni nositelj ove ideje, no u svom radu često za sobom povuče ostalu djecu osobito: Domagoja, Matea, Karla i Filipa, te su se i oni odlučili uključiti u njeno ostvarenje. Juraj je veoma ozbiljno davao naloge učenicima i prijateljima ;gdje smjestiti određeni dio neobične letjelice, a Karla je posebno zadužio za njen estetski izgled( ukrašavanje kolaž papirom). Nakon tri sata neprestanog rada dječja su lica no i lica učenika bila vidno ozarena učinjenim.
Igra ovom letjelicom trajala je većim i manjim intenzitetom puna dva tjedna. Jednog jutra dječak Filip donio je u vrtić enciklopediju o letjelicama:
Filip – Teta, daj nam čitaj o letjelicama!
Teta Sanja – A kakve su to letjelice?
Juraj -Takvu enciklopediju i ja imam kod kuće. U njoj ima svakakvih letjelica. Zanimljivi su oni baloni u njima je vrući zrak!
Domagoj – A teta, mi bi baš naučili puno o tim balonima, oni su jako zanimljivi!
Teta Sanja – Djeco ali ja vam ne znam puno o letjelicama! Gdje ćemo pronaći sve što nas zanima?
Juraj – Ima puno toga u enciklopedijama ja ću ih donesti , a možeš ići i u knjižnicu teta.
Naš projekt u većem smo obimu nastavili slijedeći tjedan. Nabavili smo mnoštvo literature: enciklopedije, slikovnice, izradili smo plakat, pročitali priču iz grčke mitologije: »Dedal i Ikar» koja je oduševila djecu. Pri čitanju priče djeca su komentirala:
JURAJ:»Teta, ja znam kako izgleda Minotaur! On ima tijelo čovjeka i glavu bika!»
FILIP:»A vosak mora biti vruć da bi se zaljepilo perje!»
DOMAGOJ: »E, sad znam zašto se labirint zove labirint!»
Tamara: »Sin nije slušao tatu i zato je pao u more!»
Djeca su tražila da im nekoliko puta za redom čitam, a zatim su sama poželjela napraviti ilustracije za priču. Djeca su ilustracije popratila tekstom, a svoju verziju priče nazvala su: »LETECI BIJEG OD KRALJA MINOSA I MINOTAURA»
«LETEĆI BIJEG OD KRALJA MINOSA I MINOTAURA»
JURAJ:»Dedal je bio slavan graditelj i kipar. Kipar je čovjek koji radi kipove od kamena. Taj Dedal bio je potomak kraljevske obitelji. Bio je jako slavan i to je čuo kralj Minos sa «Krete».On je molio Dedala da dođe na Kretu i da napravi palaču-tamnicu za njegovog sina «Minotaura».Minotaur je imao glavu bika, a tijelo čovjeka.»Dedal «je pristao i došao je na otok Kretu sa svojim sinom Ikarom.
DOMAGOJ:»Nakon puno godina Dedal je završio «labirint».Kad je netko ušao u njega više nije mogao van. Minos je bacio svog sina u taj labirint.»Minotaur» je tamo jeo robove(kad nekog zarobiš i ne pustiš ga više kući to je rob).Dedal je molio kralja da ga pusti kući, a to je kralja jako naljutilo, pa je naredio da Dedala i njegovog sina Ikara bace u tamnicu.
FRAN:»Minos se bojao da će Dedal drugima u Grčkoj otkriti tajnu labirinta i zato ga nije pustio kući. Dedal i njegov sin nisu se mogli boriti sa Minotaurom jer bi ih on pojeo, zato što je on bio ljudožder! Onda je Dedal stalno gledao ptice kako lete i došao na ideju-napravit će krila i tako se spasiti.»
MATEO:»Onda je od drveta, perja i voska napravio krila. Sinu je rekao da kad budu letjeli ne ide blizu sunca jer bi se vosak otopio, a ako ide blizu mora smočila bi mu se krila i više ne bi mogao letjeti. I još mu je rekao da stalno bude pored njega, ali Ikar nije poslušao tatu!»
FILIP I.:»Onda su poletjeli. Sin je otišao visoko blizu sunca i rastopila su se krila. Onda je pao u more i valovi su ga pokrili i tata je njegov bio jeko tužan. Tata je ostao živ i doletio je tamo di je trebao.
KUTIĆ «NEOBIČNIH LETJELICA»
Naravno, u projekt smo odmah uključili roditelje koji su se odazvali u velikom broju. Kod kuće su sa djecom izradili neobične letjelice što je za djecu bilo veliko veselje. Zajedno smo izgradili kutić»neobičnih letjelica»,kako u našoj sobi dnevnog boravka tako i u zajedničkom vrtićkom prostoru. Uz plakat sa slikama prvih letjelica, djeca su dobila poticaj i za likovno stvaralaštvo. Među prvima bio je Juraj i Mateo da bi im se pridružili Domagoj, Fran, Karlo, Vibor i Tamara.
Djeca su se okušala i u tehnici kaširanja, koja je privukla i mlađu djecu: Saru, Helenu, Krunoslava, Anu i Lunu.
SARA:»Teta, jel da da ja dobro radim moju košaru za balon?»
HELENA:»I moja je isto lijepa! Nemoj Sara stalno brisati prste oni moraju biti ljepljivi!»
LUNA:»Ti Ana moraš pokriti sve ove rupice. Jel da teta da se ne smije vidjeti ovo plavo(balon)?
SARA:»Kad će to biti suho teta? Ja bi to onda pofarbala sa temperom!»
Djeca su tražila da im Jurajevu priču pročitam još jednom. Tamara je komentirala:»Baš ti je super priča! Ali bila bi još bolja da ima i slike!»
Juraju je odmah sinula fantastična ideja:»E pa vi ćete napraviti Juraju je odmah sinula fantastična ideja:»E pa vi ćete napraviti strip priču, ja ću vam reći šta da tko crta, a onda ćemo u one «balončiće»napisati tekst!»
Naravno, Juraj je odredio tko će crtati strip. Odabir je pao na Tamaru. »Tamara, ti super crtaš ljude!» – rekao je dječak, «Domagoj, ti ćeš nacrtati balon to ti dobro ide!»; «Mateo, ti crtaj avion i kolibu, baš su ti avioni ko pravi!», «Ti ćeš Karlo nacrtati tamnicu i čarobnjaka. Znaš, čarobnjak ti ima onu visoku kapu i plašt sa zvijezdama», «Vibore, ti bi mogao dvorac crtati. Nacrtaj i Armela, ali nemoj da on bude veći od dvorca!»
Tako su djeca vođena Jurajevim naputcima nacrtala strip, a zatim im je dječak govorio gdje će što napisati.
Vibor je komentirao:»Ja ne znam pisati slova!»Juraj: »Nema veze, ja ću ti govoriti, a ti ćeš pisati šta treba. Nije to teško, samo nemoj pisati jako velika slova jer ti onda neće sve stati u balončić.!»
Posredstvom odgajateljice Kristine u posjet nam je došao striček «zmajar» gdin. Mario Vinković. Mario Vinković član je Zrakoplovnog kluba »Brezovac» i zmajeve vozi već dugi niz godina. Djecu je zanimalo od čega se radi zmaj, koliko dugo može letjeti, mogu li krila biti od papira i može li se letjeti po ružnom vremenu? Najviše pitanje postavljao je Karlo. Dječak je već nekoliko puta s ujakom posjetio Zrakoplovni klub »Brezovac» i gledao je let zmajeva. Za ovu nam je prigodu Mario donio i video kazetu na kojoj je prikazan let zmajeva. Tako smo mogli vidjeti kako zmajevi uzlijeću i slijeću, kako izgleda garaža i pista za zmajeve, njihove dijelove i njihov noćni let.
ŠTO SMO NOVO SAZNALI?
JURAJ: Zmaj ima tri kotača i dva krila. To sve je povezano sa nekakvom špagom. Saznao sam da zmajevi mogu letjeti i po noći. Garaže su za njih jako velike zato da bi u njih stala krila. Na pisti se nalaze svjetla da bi mogao po noći sletjeti.
KARLO: Zmajari moraju biti dobro obučeni. Zrak je gore hladniji nego dolje i puše jako vjetar, pa da su u kratkim hlačama bilo bi im hladno! Samo jedan čovjek može voziti zmaja jer je sjedalica samo za jednog. Kad zmaj slijeće striček ugasi motor ili otpusti gas, a slijeće na travu.
VIBOR: Svjetla na zmaju odozada blicaju, a ona napred stalno gore. E, onda znam da imaju tri kotača. Zmaj se ne može okretati u zraku kao avion (luping) jer imaju velika krila koja idu u špic. Kad bi se taj špic zabio u zemlju onda bi bilo gotovo. Striček je rekao da se to može probati samo jednom i onda te više nema!
IZRAŽAVALI SMO SE:
· modelirali smo plastelinom
· slikali smo pastelom» Neobične letjelice »
· crtali smo drvenom bojicom-ilustracija priče:» Dedal i Ikar »
· govorno se izražavali:
· dječja interpretacija mita» Dedal i Ikar »;
· izmišljena priča:» Čudesni balon »
· izradili smo svoj strip
· oslikavali smo temperom platno i tako je nastao naš « Leteći balon «
· prostorno smo oblikovali tehnikom kaširanja: labirint, leteći baloni
· od pedagoški neoblikovanog materijala sa roditeljima smo izradili naše neobične letjelice
· napravili smo « URED ZA PROJEKTIRANJE»
ISTRAŽIVALI SMO:
- slikovnice: Tko zna zašto se može letjeti?
- Što znamo o avionima?
- enciklopedije:
- mala enciklopedija « Letjelice «
- velika dječja enciklopedija
- plakat: « Povijest letenja «
- eksperimentirali smo voskom